lördag 30 september 2017

Råull och några tankar kring den.

Denna helg är det några spännande ullevenemang i landet. Ull- och spinn SM i Dala-Floda, Fårets Dagar i Borgholm, Ull i Kubik i Halland och sist men inte minst - Blekinge Fiberfestival med råullmarknad i Sälleryd, 3 km från mitt hem. Ett litet ideellt evenemang som några entusiaster startade förra året - och jag stödjer denna initiativ jättevarmt, även om lite på avstånd. Livet ser sådant ut att jag har absolut ingen möjlighet att engagera mig i flera projekt som arrangör, organisatör eller initiativtagare, även om jag skulle gärna vilja det. Så imorgon tar vi tillsammans med min kära vän Anna som är på besök till Sälleryd, hänger upp lite saker och snackar ull! Får se om jag handlar något, har en del redan men man kan ju inte ha för mycket ull!
Det var ju detta med råull som jag tänkte lyfta och berätta för flera. De senare åren tack och lov kunde man se ökande intresse för ull i Sverige. Glädjande men - alltid något "men".
Skönt att fler upptäcker ull som hantverk- och hobbymaterial och extra roligt att fler vill ta vara på den svenska ullen. Jag förstår att det är extremt mycket jobb att ha djur och skulle nog aldrig vågat.att skaffa egna med allt ansvar vad detta innebär, häromdagen dog min kaktus - så jag tänker inte läxa upp någon. Men som filtmakare har jag en del önskemål om den råull jag köper - här listar jag dem.
- Det är OK med lite bajs i ullen, men helst inga/så lite som möjligt växtrester. Jag använder vatten och tvål när jag tovar, så fett och vattenlöslig smuts är inget problem. Växtrester däremot är svåra att plocka ut utan att förstöra ullstaplarna - och jag behöver så fina och hela staplar som möjligt i ca 90% av mina projekt. Att inte mata djuren uppifrån kan göra en stor skillnad.
- Det bästa är om fåren är klippta i tid. Då finns det inga pyttesmå lite filtade ullstrån i rotändan på staplarna och det går mycket lättare att öppna staplarna vid roten - jag sparar många timmar om de är "rena". För att jag behöver "öppna" rotändan och behålla stapeln - inte lätt, jag vet. Men dessa små korta strån är besvärliga även i andra fall - de bildar små klumpar i kardmaskinen, de fäller från färdiga produkter och så sticks de också. Antingen behöver man plocka bort dem på ett eller annat sätt eller klippa innan den nya ullen har vuxit för mycket.
- Dubbelklipp - samma sak som ovan, detta tar min tid! Ullen kräver viss sammanlagt tidsåtgång för att bli ett färdigt produkt - och om man sparar tid på klippning får man lägga tid på rensning. Visserligen gör ingen detta med flit - men lite extra uppmärksamhet skadar aldrig!
- Att tänka på tovning som ett hantverk som kan göras med sämre material är tyvärr ganska vanligt bland fårägare. De saker jag gör skulle aldrig fått ställas ut internationellt, säljas, beställas eller fått några priser om jag inte var petnoga med materialvalet. Tänk lite på detta när ni sorterar era fällar nästa gång - till tovningen och till spinningen är ungefär lika.
Jag är beredd att betala för material och jag vill ha tillgång till det - därför söker jag efter ull från svenska får och betalar gärna lite extra om jag är nöjd med kvalitén. Och samtidigt vill jag ha en dialog med mina leverantörer - att de är villiga att leverera den typ av produkt som jag efterlyser.
Låt oss utveckla ullen tillsammans och stärka dess plats på marknaden!
Jag är mycket tacksam för feedback och alltid öppen för diskussion.
Nästa inlägg kommer att handla om "vego-fäll" och "eco-fur", se upp! Ha en kanonhelg och missa inte ullaktviteter nära dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar